terug

fc-kont on tour 2011

Hoe verrassend, alweer naar Houffalize. Leuk voor Alle en Bart, want zij zijn hier nog niet geweest. Maar ook in andere opzichten is het een ander weekend dan we gewend zijn. Is ons motto doorgaans "samen uit, samen thuis", dit weekend wijken we daar in alle opzichten vanaf. Zo gaan Bart, Gosse en Jan vrijdagochtend al richting BelgiŽ en gaan Alle en Simon pas 's middags rond een uur of 4 die kant op. Het eerste groepje vertrekt ook eerder (zondag namiddag) dan het 2e groepje (maandagmiddag). Maar er is nog een verschil met voorgaande jaren; niet iedereen gaat ATB-en, Alle heeft nl de racefiets mee (hij is het enige lid van de racetak van FC-KONT). Simon eet van 2 walletjes, hij heeft beide fietsen mee.
Bart, Gosse en Jan gaan meteen na aankomst op de fiets en meteen dient zich hier weer een verschil aan; het weer in Houffalize. Andere jaren hebben we altijd geluk met het weer, nu is het regen, regen en daarbij ook nog eens regen. Gelukkig is het tussen de buien door droog.

Vies en nat komen de mannen na 2 uurtjes fietsen terug bij ons prachtige verblijf. Na een schoonmaak- en opfrisbeurt is het tijd voor wat inkopen. Er moet gekookt worden voor de hele groep en daar hoort natuurlijk ook een biertje bij. En waar kun je nu beter een biertje kopen dan in BelgiŽ, het land van ons favoriete bier. Morgen zullen we na het fietsen de brouwerij bezoeken, een mooi vooruitzicht.

Als Alle en Simon 's avonds arriveren staat het eten klaar en is er al een klein gaatje geslagen in de biervoorraad, maar dat mag de pret niet drukken, er is nog genoeg. En dan blijkt dat er nog een kleinigheidje voor de mannen van FC-KONT is, een prachtige muts voor over de helm, geheel in de stijl van ons favoriete drankje. En...er zijn ook nog prachtige cakejes in diezelfde stijl die ook nog eens heel erg lekker zijn. Wat een verwennerij.

De volgende ochtend dient er echter gefietst te worden en dat valt met name Bart zwaar. De consumpties van de vorige avond hebben hun sporen achtergelaten en Bart heeft dan ook moeite het tempo van de overige 3 mannen te volgen. Hoewel met moeite houdt hij het goed vol en kan de tocht volbrengen. Als we aan het eind van de tocht contact met Alle zoeken blijkt hij te zijn verdwaald. We spreken af in het centrum van Houffalize, daar waar hij al een paar keer is geweest om vervolgens steeds een verkeerde afslag naar het huisje te nemen. Met z'n 5en fietsen we uiteindelijk naar ons verblijf.

Tijd om ons klaar te maken voor het bezoek aan de Chouffe brouwerij. Bart staat niet echt te popelen, daarvoor was de vorige avond toch iets te gezellig. De rondleiding valt wat tegen, maar de biertjes die we aangeboden krijgen maken dat weer ruimschoots goed. Wel is entourage van dien aard dat we besluiten onze reis huiswaarts niet te lang uit te stellen. 's Avonds maar weer even lekker uit eten en kijken hoe het verder loopt. Dat blijkt iets minder uitbundig te zijn dan de avond ervoor, maar niet minder gezellig.
Als we de volgende dag opstaan en naar buiten kijken worden we niet echt vrolijk. Het is donker en nat, erg nat. We raadplegen de buienradar en ook daar worden we niet vrolijk van. Het lijkt er op dat de regen nog wel even aanhoudt. Dan maar de sauna in, ook prettig. Alle doet niet mee, hij houdt niet zo van sauna's, te warm. Als na een paar rondes sauna de regen stopt en er zowaar enige blauwe plekken in de lucht te ontwaren zijn besluiten we om toch nog maar een route te doen. Alle doet wederom niet mee, natte wegen houdt hij ook niet van, te gevaarlijk op de racefiets. En dus gaan we met z'n 4en op pad. Het mag dan wel nat nat zijn, het is heerlijk om te fietsen. Als we terugkomen is het voor Bart, Gosse en Jan tijd om te pakken, zij gaan aan het eind van de middag terug naar huis. We drinken met z'n allen nog wat in Houffalize en nemen dan afscheid. Alle en Simon blijven achter, zij gaan maandag pas naar huis. Terwijl de anderen de terugweg aanvaarden gaan Alle en Simon op zoek naar een restaurantje. Ze vinden een "gezellig" eettentje net buiten het centrum. Toch wel wat vreemd om hier maar met z'n 2en te zitten.
De volgende dag begint met een flauw zonnetje, maar het is mooi genoeg om er met de racefiets op uit te trekken. En dus wordt het huisje in rap tempo schoongemaakt, worden de spullen ingepakt en de auto ingeladen. We beginnen meteen met een niet al te steile maar wel hele lange klim. Simon kan lekker doorfietsen maar Alle heeft het toch wel wat moeilijk en blijft wat achter. Als we de Chouffebrouwerij voorbij komen, breekt de zon helemaal door, heerlijk. We krijgen nog een paar leuke klimmetjes voor de kiezen en komen door leuke dorpjes.

We peddelen lekker door en voor we het weten zijn we al weer bijna in Houffalize. Voor het zover is krijgen we eerst nog een heerlijke en lange afdaling door de bossen. Het blijft opletten geblazen want het wegdek is niet echt super, hier en daar zitten grote gaten en daar wil je met je racebandjes niet doorheen. Het gaat ons echter goed af en al snel zijn we in de naaste omgeving van Houffalize. Nog een bakje koffie tot besluit en dan is het voor ons ook tijd om naar huis te gaan. Het was weer een mooi weekend, maar volgend jaar toch maar weer ergens anders kijken. Waar?? Ach, er zijn vele opties, en we houden ze alle open.