terug                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     nieuws - archief

nieuws

02 september 2017:

Afgelopen zaterdag waren we weer aanwezig op de Veldslag om Norg (Jan, Bart, Simon en Gosse). In 2015 hadden wij deze fantastische tocht ook al eens gefietst. Dit jaar waren net als twee jaar terug de omstandigheden fantastisch. De tocht ging over 100km en bestond uit 3 lussen. De eerste lus ging super, wij starten in wave 4 en passerden menigeen, totdat Bart's band het begaf, lekke band. Uithuilen en opnieuw beginnen. Zoals gezegd de eerste lus hadden we een goed gemiddelde, de route lag er heel goed bij, ondanks de regen die de afgelopen week was gevallen. De verrassing kwam bij de wisseling van Lus 1 naar Lus 2, we hadden onverwacht supporters. Arend Jan, had wat dames opgetrommeld en zeker niet de minsten, Wende, Hillie en Sanne samen met de honden, Kaya en Wobke, zij juigden de mannen van fc Kont toe! Na Lus 2 kwam Lus 3, de kilometers gingen tellen. Uiteindelijk hebben we het met z'n vieren netjes uitgefietst. Dit was een goeie training voor het MTB-weekend wat we dit jaar in Willingen (Duitsland) gaan doen.

20 augustus 2015:

Na jarenlange ledenstop is de knoop dan toch doorgehakt. Vanaf 06 augustus jl. heeft de fc-kont een nieuw lid erbij, Pieter Veenstra. Pieter fietste al een tijdje met ons op de mtb en doet dit niet onverdienstelijk. Hij is inmiddels ook al op zoek naar een racefiets, dus op de weg is hij dan ook te vinden. Naast het fietsen doet hij nog aan waterpolo, met de conditie zit het dus wel goed. Wij wensen Pieter veel plezier bij de fc.

10 maart 2015:

Afgelopen weekend hebben Jan en Gosse op Ameland de 90km van MTB Ameland gereden. Zondagmorgen vroeg om 7:00 staat Jan voor de deur, om om 8:30 de boot naar Ameland te halen. Gelukkig ruim op tijd. Om half tien komen we aan op Ameland, snel nog even een overheerlijke gevulde koek naar binnen gewerkt om vervolgens te starten aan de tocht. We rijden richting Nes. Daar vinden we al gauw de sporthal waarvan we vertrekken. De gehele route is gepeild, dus we volgen de pijlen voor de ronde van 90 km. Eerst richting het oosten van het eiland, richting het oerd. Door de dorpen Nes en Burum door de weilanden en langs het wad. Vervolgens komen we aan bij de hoogste duin waar we natuurlijk bij op fietsen, niet lopen, zoals menig een ook wel deed. Na het afdalen van de duin komen we richting het strand. Wind tegen, om en om voorop fietsen. Na een paar kilometer worden we weer van het strand geleid. Na een heerlijke bouillon in Nes, vervolgen we onze weg, over de duinen door de bossen. We hadden erop gerekend dat we nog een keer het strand op zouden, met de zuidwesten wind vol op kop, aan de oostkant van het eiland voorbij Hollum. Niks was minder waar we gingen inderdaad het strand op maar dan aan de zuidkant van het eiland, onder Hollum, heerlijk de wind vol in de rug, mee. Heerlijk fietsen zo. Na een aantal kilometers weer de duinen in, rondom de vuurtoren, door het bos. En daarna weer fantastisch door de duinen. Als laatste kregen we nog een rit over het strand, om zo weer terug bij de sporthal in Nes aan te komen. Al met al een fantastische tocht, natuurlijk ook omdat het weer wel heel erg mee zat, ondanks de wind. Volgend jaar moet de rest van fc-kont ook zeker van de partij zijn. We zetten hem maar alvast in de agenda voor volgend jaar.

Slideshow Image 1
Slideshow Image 2
Slideshow Image 3

18 februari 2015:

Het is al weer enige tijd geleden dat er weer iets op onze site is geplaatst. Maar na deze lange winter-en zomerstop moest het er maar es weer van komen. De website moet nog vernieuwd worden, dit is "Under construction", maar we hebben weer nieuws, dus bij deze.

Twee weken terug hebben we ons nieuw tenue mogen ontvangen. We zijn ergens in oktober vorig jaar bij elkaar gekomen om tot een ontwerp te komen met onze leverancier, Rene Hooghiemster van LAWI Nederland (http://lawi.cc/). De uiteindelijke bestelling vond plaats net voor de kerst vorig jaar. Begin februari was het dan zover. Een ieder was zeer tevreden, ondanks dat sommigen moeite hadden het strakke model om het lijf te krijgen.

Hieronder een impressie van het ontwerp en Bart alvast fanatiek in tenue tijdens de Coullisen tocht 2015.

fc-kont tenue 2015
Bart in het nieuwe tenue

22 december 2013: in de bossen wordt hard gewerkt, zeker nu er na meerdere grote en kleine stormen veel bomen zijn omgewaaid. Daarnaast is er regulier groot onderhoud aan de gang. En al dat hout moet allemaal verwerkt worden. Dat levert mooie plaatjes op, daar kun je niet zomaar aan voorbij gaan.

1 december 2013: eindelijk weer eens met z'n 4en op pad. Altijd leuk, vooral als het misgaat. En dat gebeurde vandaag; op een singletrack vlak naast een slootje schoot Simon van zijn pedaal en raakte in onbalans. Een val was het gevolg. Met enig fortuin kwam hij tot stilstand vlak boven het water. Hij moest nog wel even blijven liggen tot de fotograaf er klaar voor was. Nadat de foto was genomen kostte het Simon nog wel enige moeite overeind te komen. Bart vond het allemaal prachtig en liet weten de rest van de rit alleen nog maar achter Simon te willen rijden. Helaas voor Bart bleef Simon op zijn fiets in het verdere verloop van de tocht. Gelukkig voor Bart hebben we de foto's nog!!

10 november 2013: het heeft gestormd deze week en dan weet je dat het een puinhoop kan zijn in het bos. Niets mooier om er dan met je MTB op uit te trekken. Hoewel triest levert het soms toch een mooi plaatje op voor op de site. De rit zelf kenmerkt zich nog het meest als een hindernisbaan, overal moet je afstappen om je fiets over een omgewaaide boom te tillen, en dat gebeurt vaker dan je lief is. Laten we zeggen dat het vandaag oefenen op techniek en kracht is geweest. Volgende keer weer op snelheid.

november 2013: hoewel het al weer even geleden is toch nog een kort verslag van de MTB 11 stedenmarathon. Vrijdag 6 september, de startdag. Anders dan we ons hadden voorgesteld. Vlak voor het evenement werd Bart geconfronteerd met trieste familieomstandigheden en was het onduidelijk of hij mee zou rijden. Een paar dagen voor de start werd duidelijk dat hij wel mee zou doen en dat we samen met zijn broer en oom een zestal zouden vormen tijdens het weekend. Bij de briefing werd stilgestaan bij de gebeurtenissen en volgde een indrukwekkende minuut stilte.
En dan....gaan. De eerste etappe zou er één worden van zo'n 115 km, van Dokkum naar Burgum. Een prachtige route, veel weilanden, singletracks, zandpaden, natuurgebieden en zo nu en dan een geasfalteerd fietspad. En laat die laatste nu het hoogtepunt vormen van Simon zijn eerste dag. Als we uit een natuurgebied komen en de weg oversteken moeten we een stukje omlaag fietsen. Daar ligt echter nog een fietspad en laat daar nu net een oudere man op een brommertje rijden. Simon moet vol in de remmen en komt hardhandig in aanraking met het wegdek. Gevolg open plekken en een snee in zijn kin. Na wat hechtingen kan hij gelukkig verdoofd en wel zijn weg vervolgen. In de buurt van Eastermar sluit hij weer aan bij de rest van de groep. Met ons zessen rijden we de etappe uit, al is dat nog wel even spannend. Gosse rijdt lek en we komen in tijdnood. Volle bak moeten we richting Burgum waar we net voor sluitingstijd finishen. Ondanks alle oponthoud een prachtige eerste dag.
De tweede dag begint met een rondrit rond Burgum alvorens we koers zetten naar Leeuwarden, de eerste stempelpost. Iedereen is fit, alleen heeft Simon tijd nodig om op gang te komen, maar er kan gefietst worden. Gaandeweg de dag wordt duidelijk dat oom Jan moeite heeft bij te blijven als we van de verharde weg af gaan. Logisch, waar wij allemaal al tijden in training zijn geweest heeft hij pas op het laatste moment de plek van zijn broer ingenomen. Maar we rijden met zijn zessen en dus blijft er steeds iemand bij hem en wachten de anderen gewoon even wat verderop. Ook de tweede dag is weer geweldig, met nagenoeg dezelfde route als vorig jaar. Zeker noemenswaardig is de verzorging in Sneek. Hier worden we bij de familie van Jan getrakteerd op koffie, maar vooral op een uitsmijter. Daar word je beter van!!! We zijn ruim op tijd binnen en hebben alle tijd voor een biertje, want dat hebben we wel verdiend.
En dan de laatste dag. Bij het wakker worden horen we het al: regen en wind. Onstuimig weer! Achteraf zal blijken dat meerdere teams zijn uitgevallen door deze weersomstandigheden. Wij laten ons niet kennen en trotseren dit weer zonder problemen. We hebben alleen even pech als blijkt dat oom Jan zijn tas heeft laten staan in Workum en we al een leuk stukje verder zijn. Hij moet wel terug want zijn stempelkaart zit in die tas. Nooit is iemand sneller geweest op dat traject volgens mij (klasse oom Jan!!). Maar ook deze tegenvaller brengt ons niet uit het evenwicht. Sterker nog, als de zon doorbreekt krijgen we alleen maar meer moraal. Reden we eerst bijna in laatste positie, na Bolsward hebben we al menig team weer achter ons gelaten. En zo rijden we na ongeveer 440 km in totaal rond half 5 Dokkum binnen. We krijgen voor deze prestatie een heus elfstedenkruisje. Bij de finish worden we door familie en vrienden binnengehaald, een warm en emotioneel onthaal!

18 augustus 2013: nog even en dan is 'ie'. De MTB 11 stedenmarathon. Vorig jaar hebben we de eerste editie van dit evenement ook meegedaan, dit jaar doen we weer mee. Er is het nodige veranderd aan de marathon waaronder de afstand. Vonden we vorig jaar al dat we een heel eind gefietst hadden, dit jaar is de tocht nog langer. Afhankelijk van het weer kan de afstand oplopen tot 425 km. En dus is het niet onverstandig om wat langere afstanden te fietsen op zondag. Vandaag zijn we daarom naar Appelscha geweest. Maar daar zijn jullie toch al veel eerder geweest horen we menig lezer denken. Ja dat is zo, maar we zijn er nog nooit op de fiets naartoe gereden, de route van Appelscha volbracht en weer teruggefietst. Vandaag dus!! Een leuke afwisselende tocht van iets meer dan 90 km, waarvan minstens de helft onverhard. Na 4 uur stonden we weer in Drachten en hadden we regen en wind getrotseerd. En iedereen leek redelijk fit, het gaat helemaal goed komen met de 11 stedenmarathon. Alleen mag Simon niet meer in de buurt van containers fietsen in de week voorafgaand aan de marathon.

23 juni 2013: na lange tijd eindelijk weer eens in FC-KONT verband met de MTB op pad. Heel FC-KONT??? Nee, niet heel FC-KONT. Alle heeft immers geen MTB meer en Bart, ja ......Bart had gisteren een wedstrijd bierdrinken. En toen hij vanochtend bij het opstaan zag dat het buiten spoelde was de keus snel gemaakt. Met een "lekker fietsen mannen" spoedde hij zich terug naar bed. In zijn geval een verstandige keus. Jan, Gosse en Simon lieten zich door de weersomstandigheden niet weerhouden een stukje door het bos te crossen. En terecht, het mocht dan wel regenen, de temperatuur was aangenaam en het bos lag er heerlijk bij; waterplassen, blubberpartijen en zuigende zandpaden. Alle ingrediënten voor zondagochtendplezier. En daar werd flink gebruik van gemaakt. Volledig onherkenbaar reden de jongens 2 uur later Drachten weer binnen. Het was weer een welbestede zondagochtend geweest.

10 februari 2013: zaterdagochtend. Een voetbaldag, 's ochtends met de oudste zoon op pad, 's middags kantinedienst en 's avonds naar het stadion van SC Heerenveen. Een blik naar buiten doet al afgelastingen vermoeden. Er blijkt inderdaad van alles te zijn afgelast, behalve de wedstrijd van zoonlief. Dus alles klaarmaken voor de match. Op het laatste moment toch een telefoontje; de wedstrijd gaat niet door. Het is half elf. De fiets even pakken?? Dan moet er eerst nog even klein onderhoud gepleegd worden. Eerst dat maar doen en dan misschien nog net even een klein rondje voordat de kantinedienst begint. Een kleine misvatting, er dienen nog een paar boodschapjes gedaan te worden en daar kan ik mooi bij helpen. Ach ja, wat zal ik me, ondanks het prachtig mooie weer ook druk maken. En dus boodschappen doen, eten, een beetje surfen op het internet om zo rond half 3 naar de voetbalclub gebracht te worden. Het sportpark maakt een desolate indruk, al staan er toch een paar auto's en hier en daar een fiets. "Dat wordt een rustige dienst" zeg ik tegen mijn vrouw en kus haar gedag. Ik zwaai nog even als ze wegrijdt en loop naar de kantine. Alles donker en op slot. Als een gek begin ik te zwaaien en te hollen in de hoop dat mijn chauffeuse mij ziet. Helaas. De telefoon biedt uitkomst en zo word ik 3  minuten later toch weer opgepikt. Mijn besluit staat vast, zodra ik thuiskom pak ik de fiets. Het is heerlijk fietsweer en ik verwacht lekker rustig door het bos te kunnen crossen. Niets is minder waar, het wordt een heuse slalomtocht. De ene wandelaar is nog niet gepasseerd of de volgende dient zich al weer aan. En waar we normaal altijd een natuurmomentje hebben ontwaar ik nu alleen maar loslopende viervoeters. Als ik zondag op de late ochtend een foto van mijn lachende fietsvrienden krijg weet ik het zeker, ik ga niet weer op zaterdagmiddag door het bos. Tenzij het boswandelen en uitlaten van honden is afgelast. Maar in alle andere gevallen kies ik voor de rust van de zondagochtend.

3 februari 2013: sinds lange tijd weer met z'n vieren op pad. Altijd haakte er wel iemand af om uiteenlopende redenen, maar vandaag gaf iedereen van FC-KONT acte de presence. Natuurlijk in de toekomst gloort de Amstel Gold Race en er moeten nog wel wat kilometers gemaakt worden om daar fit aan de start te verschijnen. En dus kriebelt het bij iedereen. De omstandigheden waren prettig, al had de wind iets minder zijn of haar best mogen doen. Het werd een rondje Bakkeveen. Even Bakkeveen aantikken en dan weer terug. Maar ja, als je daar bent wil je er ook fietsen, vooral over de verhogingen in het terrein aldaar.  Al met al een leuk tochtje, al was het voor Simon lang genoeg.

27 januari 2013: Zondag 27 januari hebben Jan, Bart en Gosse weer es het bos van Beetsterzwaag bezocht. Simon had gekozen voor een, zoals hij zelf zegt, een verdiende adv zondag. Uitslapen dus. De dooi was al wel voorspeld, maar de jongens moesten er toch even uit. Zoals verwacht een natte boel. Op de weg alswel in het bos. Een leuk maar kort tochtje moest het maar worden. De wind tegen richting Beetsterzwaag, in het bos aangekomen was het inderdaad een bende. Sneeuw, ijsplaten en bevroren ondergrond maakte het moeilijk fietsen. Maar nu we er toch zijn, lekker fietsen!
Bart voorop, Gosse erachter en Jan daarachter. Op een gegeven moment waren we Jan kwijt, toch maar even terug fietsen, wat bleek Jan was ter ternauwernood ontsnapt aan een nat pak. Een klein stuurfoutje gemaakt en bijna met fiets en al de sloot in. Stuur 'briek ' en een blauwe knibbel, maar hij zat alweer op de fiets. Jan geeft niet gauw op. Na een aantal kilometers kregen we toch last van de sneeuwprakke , de cassette liep vol met sneeuw, afstappen maar en schoonmaken. Dit hebben we toch een paar keer moeten herhalen. Dikke drap rond cassette, crank en voorste tandwielen. We vervolgden onze weg de rest van de tocht zijn we gelukkig ongeschonden doorgekomen. Onderweg nog een foto van de prikkels gemaakt. Al met weer blij dat we de zondagmorgen weer goed besteed hadden.