terug

foto's 2010

on tour 2011

foto's 2011

September 2012, tijd voor ons traditionele weekendje buitenland. Dit keer hebben we ons oog laten vallen op de Eifel in Duitsland. Er is een verblijf gevonden in het dorpje ‹dersdorf, vlak bij het stadje Daun. We werden enigszins gelokt door het MTB park "Koulshore" nabij ‹dersdorf en waren voornemens daar zeker een dagdeel door te brengen. Vrijdag 14 september vertrekken we om 13.30 uur richting Duitsland, het is mooi weer en ook de voorspellingen voor het weekend zijn prima. Onderweg blijkt dat er maar ťťn ding is wat niet echt meewerkt en dat is het verkeer. Overal files, langzaam rijdend verkeer en opstoppingen door wegwerkzaamheden. De TomTom draait overuren bij het berekenen van alternatieve routes. Uiteindelijk komen we na 5 1/2 uur reizen in Daun aan. Hoewel we nog een klein stukje verder moeten gaan we in Daun eerst op zoek naar een supermarkt om nog wat proviand in te slaan. Zo rond half 8 komen we bij ons huisje aan. We worden een beetje vreemd ontvangen, de mensen kijken ons verbaasd aan maar uiteindelijk blijkt alles toch wel te kloppen. Het duurt maar even voor er hard gewerkt wordt in de keuken, Bart is bezig zijn befaamde pasta te bereiden, hierbij enigszins geholpen door Gosse.

We laten ons de maaltijd goed smaken en genieten ook nog eens van een Duits biertje (uit BelgiŽ). Niet heel erg laat kruipen we onder de wol, we hebben zin in de dag van morgen. Zoals al eerder in Duitsland is gebeurd valt Bart weer als een blok in slaap en na enige tijd zaagt hij er stevig op los. Gelukkig laat de rest zich er niet teveel door storen.
Zaterdagochtend zijn we al vroeg uit de veren. Het is bewolkt maar droog. We hebben besloten route 1 te rijden, een tocht van 58 km met aardig wat hoogtemeters. Eerst moeten we nog een aantal kilometers rijden om bij het beginpunt te komen en dat is een lekker begin want het gaat bijna in zijn geheel bergafwaarts. Er is in het begin nog enige onduidelijkheid over hoe de route te volgen en op welke borden we moeten letten. We zullen deze dag een paar keer een bordje missen en daardoor de goede route, maar nooit zo erg dat we hele stukken missen of 2 keer moeten rijden. We zijn er steeds snel achter dat we niet goed zitten. De tocht begint goed, een klim van 23%, en dat op de vroege ochtend. Hoewel de eerste dag klimmen toch al niet helemaal Simon's ding is, dit is way too much. Buiten adem, misselijk en van alles wat op knappen voelt te staan, zo komt hij boven. Gelukkig herstelt hij snel en kunnen we verder.

Een leuke singletrack voert ons langs het eerste meertje, nummer 1 van deze merenroute. Stukken asfalt worden afgewisseld met prachtige stukken door bossen en paadjes door de weilanden. Zo nu en dan rijden we door een dorpje en ook dat ziet er erg leuk uit. We besluiten in het plaatsje Gillenfeld dan ook een stop te maken voor koffie met gebak. Een goede keus blijkt later, de bakker heeft werkelijk voortreffelijk gebak en ook de koffie mag er zijn. De entourage blijft alleen wel wat achter, we zitten op een terrasje achter de bakkerij tussen wat huizen in, maar ach! Na dit overheerlijke verzetje gaan we weer op pad, we mogen weer wat klimmen. Jan zijn knie blijkt toch niet zo goed als hij had gedacht en verwacht maar toch kan hij goed meekomen. Al snel komen we weer langs een prachtig meertje en we zijn het er over eens dat het een mooi gebied is om te fietsen.

Zo rijden heerlijk door de Eifel en vermaken ons prima. Heel even worden we van ons stuk gebracht als blijkt dat er een motorcross op "onze" route plaatsvindt maar door goed kaartlezen weten we dit obstakel te omzeilen. Wel blijven we even staan om de crossers aan het werk te zien. Als we na een paar minuten via een omweggetje weer op de route zitten hebben we al weer grote schik. En dan gaat het mis. In een klim schakelt Jan verkeerd en hij komt even stil te staan terwijl de anderen doorfietsen. Simon bemerkt de achterstand van Jan en houdt even in. Zodra hij Jan weer ziet fietsen maakt hij weer tempo en volgt Gosse en Bart die een klein stukje voor hem rijden. Zij komen op een kruising in het bos en slaan rechtsaf. Simon kijkt om, ziet Jan in de verte naderen, en gaat ook rechtsaf in de veronderstelling dat Jan het wel gezien heeft. Fout! Jan heeft het niet gezien en slaat op de kruising linksaf. De andere mannen hebben een prachtige afdaling, maar na een paar minuten missen we Jan. We wachten even, roepen en fluiten eens en dan besluit Gosse maar terug te fietsen; wie weet is er iets gebeurd nietwaar. Bart en Simon blijven midden in het bos wachten. Het duurt en het duurt, geen Jan en ook geen Gosse. Dan besluit Bart maar eens te bellen. Al snel heeft hij Jan te pakken. Jan blijkt in een verderop gelegen dorpje te staan en heeft geen idee waar hij naar toe moet. Simon raadpleegt de kaart en geeft Jan een punt door waar we elkaar weer zullen treffen. Nadat ook Gosse is gebeld en zich ook weer bij Bart en Simon heeft gevoegd gaan we gedrieŽn verder op pad. We fietsen lekker door maar dan schrikken ons een ongeluk van geweerschoten. De plaatselijke jagersvereniging heeft een feestje in het bos, maar snel verder. Na enige tijd komen we bij Jan en met z'n 4en rijden we het laatste stuk naar huis. Daar blijkt dat we die dag bijna 75 kilometer hebben gereden, een mooie afstand. Tijd voor een biertje en een verfrissende douche. 's Avonds gaan we uit eten in Daun om ons daarna nog te vermaken in ons gehuurde onderkomen.
Als we de volgende dag opstaan is het prachtig weer. Voor vandaag hebben we zelf een route bedacht waarbij we veel onverharde paden tegenkomen. Ook gaan we een bezoekje brengen aan het MTB parcours Koulshore. Dit laatste valt ons tegen en na er een half uurtje te hebben rondgereden besluiten we maar onze route te vervolgen. Bij het eerste onverharde pad krijgt Bart een lekke band en hebben we een klein beetje oponthoud, maar wie maalt daar om met dit weer en het prachtige uitzicht.

We krijgen vervolgens een paar geweldige klimmen voor de kiezen, maar daar volgen dan weer heerlijke afdalingen op. Midden in de bossen stoppen we op een bruggetje voor wat eten. We maken een paar foto's voor ons archief en zetten weer koers richting het plaatsje Meerfeld. Hier willen we een terrasje pikken en de inwendige mens plezieren. Heerlijk in de zon gezeten doen we ons tegoed aan gebak en yoghurtbekers. Het zit er zo lekker dat we zelfs moeite hebben weer op gang te komen, maar we zullen wel moeten want we hebben nog een stukje te gaan. Alle naar binnen gewerkte calorieŽn worden meteen weer verbrand, we moeten meteen weer behoorlijk klimmen.

In de afdaling die volgt krijgt Simon een lekke band. De lekke band wordt snel verwisseld en we kunnen weer op pad. Sneller dan gedacht zijn we echter al weer in ‹dersdorf, toch hebben we ruim 50 km op de teller. Aan de andere kant komt het ons ook wel goed uit. We moeten nog naar Drachten toe en zo kom je ook daar weer een beetje op een nette tijd aan. We nemen nog wel rustig de tijd om te douchen, een biertje te drinken en na te praten over het weekend. Voor volgend jaar hebben we geen buitenland in de planning. We gaan ons richten op de AmstelGoldRace en op de MTB11steden. Mocht er dan nog tijd en geld overblijven, wie weet ........